Välkommen till mitt kryp in

en sida om allt o inget...


lördag 20 mars 2010

Jag älskar att leva o Jobba



Min sömn är inte vad den borde vara. Jag sover ungefär 4- 5 timmar per natt och det är på tok för lite för att vara jag.
somnar inte på en gång när jag lagt mig. Mina insomning tabletter har jag inte tagit på två månader nu.
När jag väl har somnat vaknar jag efter ungefär en timma av att jag har ont eller att jag är kissnödig. När jag sedan ska somna om igen är det rent omöjligt.
Detta gör att jag känner mig väldigt labil just nu. Det är jobbigt att ha ont varje dag (även om det börjar bli vardag) och inte veta varför.misstankar finns att det är mina sjukdomar som gör sig gällande.
Det är så mycket jag vill hinna med innan jag är för sjuk och innan jag har så ont att jag inte klarar av vissa saker. Det jag hade planerat in under hösten gick om stöpet på grund av mina två autoimmuna sjkukdomar ställer till det allt mer. Jag tycker inte om att sjukdomarna försöker tar befälet över mig.

Nästa vecka ska en ny hjärtkontroll och nya prover skall tas vilket också bidrar till mitt labila tillstånd. Men fram till dess njuter jag av mina tulpaner, mitt hem , mina försök till promenader , familjen (djur inkluderat) och mitt nätverk på nätet.
Så mycket "vilja hinna med"!
Jag kanske helt enkelt ska nöja mig med badrumsrenoveringen som ligger i faggorna så länge.

Gårdagen gick fort, jag fick gjort en del av det som var inplanerat. Vi fick även kommit oss in till stan för att handla.Igår kände jag verkligen av att jag saknar o längtar till att få komma ut på körningar igen.
Det är åtminstone något mer socialt liv än vad som finns hemma.

Jag var så jäkla trött igår att jag trodde förbaski mig inte jag skulle orka med att köra hem igen. Vi var i stan i 4 timmar ,det kändes som det dubbla.
Allt blev handlat o hjälp med att släppa upp det för trappen o in till dess plats i kyl,skafferi o matkällare fick jag.
Det känns ganska löjligt det här för mig ,att inte orka bära. Jag som varit så stark i min kropp.Jag har svårt att lära mig leva med detta.Det hade ju varit bra mycket enklare att göra det om jag bara kunde få veta vad o varför jag blir klenare o får mer värk.

Vid förra läkar besöket, fick jag svara på en helsikes massa frågor. Ja eller Nej frågor.
Herre Gud sa jag sedan,Detta får mig att känna mig än mer sjuk . Känslan av hypokondri slog mig genast. Och jag sa det med.
Ett varmt leende fick jag av min läkare, han är underbar. –” jag vet att du är sjuk” vi läkare kan se när det går åt andra hållet. Men detta ska vi fixa…
-” kan jag få mer sjukgymnastik tror du ?” blev det jag fick ur mig mellan tårar o leende…

Tänk att min läkare får mig att känna mig både vacker o riktgt glad när jag går där ifrån. Varenda gång !! Jag känner sådan tacksamhet till honom.Denna afrikanska underbara medicin läkare.
Rätt man på rätt plats!
Jag har typ 1-diabetesInsulin är ett hormon som reglerar halten av socker i blodet. Om man får typ 1-diabetes har kroppen slutat tillverka insulin och det gör att man får för mycket socker i blodet. Eftersom brist på insulin leder till att man blir allvarligt sjuk, måste man tillföra kroppen extra insulin varje dag. .Typ 1-diabetes är delvis ärftlig och går inte att bota.
· behöver kissa ofta och mycket · blir väldigt törstig · är ovanligt trött · mår illa · har ont i magen · luktar aceton ur munnen · ser suddigt · snabbt går ner i vikt.
Efter 14 år med detta har det så sakterliga börjat komma komplikationer.Och nu har jag fått
Hypotyreos/struma .Dessa två komplicerar varandra. Jag fick veta att 10 % av befolkningen som har dessa råkar ut för komplikationer efter kort tids sjukdom. Tyvärr är jag en av dem och min stora önskan är att få lära känna någon annan ,med liknade besvär och åkommor. Som kan ge mig en vink om hur gör man livet enklare att leva. För jag älskar att leva och älskar att skratta varje dag !

Jag har fått hjälp med operationer för karpaltunnelsyndrome i båda händerna ,detta tog 18 år att få bli av med.Kan tyvärr återkomma,men jag har mina förhoppningar att aldrig med behöva leva med det.Ena axeln är opererad för sk. Diabetes axel. (Frusen skuldra, frozen shoulder) Den blev så bra efteråt. Nästan ingen värk alls.
Det är nu tre årsedan…det börja komma lite smygnade med värken igen.Men inget jag inte kan leva med . Jag får sjukgymnatik för samma problem i min vänstra för att slippa operation i den. Och det tycker jag är jätte bra om jag slipper.


Hypotyreos, för lite sköldkörtelhormon detta gör att kroppen går på lågvarv.hos mig har det gett mig besvär som trötthet , viktuppgång ,svullnad i ansiktet och kring ögonen,heshet , frusenhet ,tröghetskänsla ,förstoppning, håravfall ( har stannat upp tack o lov) ,torrt hår , Värk på många ställen, eller så flyttar den omkring,Trötthet/kraftlöshet ,sömnproblem-vaknar inte utvilad,,många uppvaknanden,
Stelhetskänsla ,Närminnesstörningar ,Koncentrationssvårigheter, svårt att hitta orden, Yrsel oc balansproblem (trappor börja bli problem ).Huvudvärk ,Irriterad, stora svängningar i humöret och kort stubin, Mycket känslig för Psykisk stress, Domningar och stickningar, främst i armar och ben,
Problem med slemhinnor i ögon( röda ögonvitor ), näsa mun och gynokologiska problem, Svullnadskänsla i kroppen, Känslig för lukter ,Känslig för ljud,
Feberkänsla, ibland kokande känsla i hela kroppen, men man har ingen feber,
Ömsom kall/varm, svettningar och frusenhet ,Täta toalettbesök, Rubbningar av hjärtrytmen och andningssvårigheter som är tillfälliga , Illamående, Klåda på kroppen,
Vadkramper, speciellt nattetid (1 tsk salt i ett glas vatten, vid sängdags hjälper),
Ofrivilliga muskelryckningar , Nedstämdhet, som är kopplad till hur intensiv värken är
Kalla fingrar och tår, Nä jag vill inte !!! Jag vill dansa o MÅ BRA !!!




Dagens måste: Gnäll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar