Välkommen till mitt kryp in

en sida om allt o inget...


torsdag 27 maj 2010

Läste i går dagens GT


Läste i går dagens GT om en man som tagit livet av sin lilla dotter för en ny relation. ( den nya kvinnan ) troddes vara svartsjuk på barnet.

Jag vet igentligen inte varför jag läser dessa artilklar, för jag mår så jävlars dåligt utav det.
Precis som alla andra gånger när jag läser om hur barn mördar ,skadas,utsatta, blir bortrövade osv så gråter jag ,jag verkligen stor gråter …tårarna vill inte ta slut!!

Jag kan inte förstå varför vårt land inte tillför hårdare straff o då menar jag verkligen hårdare . Att jämföra med andra länder kanske är fel. Men vad skall man jämföra med då ? Är det verkligen så fel att ta till hårdare straff ?
Som med denna mannen o hans nya . Vad kommer straffet att bli för dom ? Blir det något straff?

Stackars alla de barn som far illa på vår planet.
Önskar att det fanns något ( lilla ) jag kunde göra…
Nu kommer tårarna igen … fan säger jag !!! så onte det gör mig ,o föräldrar som mist sina barn …ja mina tankar far runt o hjärtat mitt blöder..


..// kvinna-morsa-fru

klipp kort !!


Klipp kort för barn o ungdomar för sjukhusbesök borde införas.
Så känner jag det emellanåt.
Otack är världens lön,så kännde nog vår 17 åriga J det i söndags när hon skulle hjälpa till med att stängsla.

Det var ju en perfekt dag för att vara ute o jobba.
J tog med sig lilla systern o började stängsla ,de höll på ett par timmar o det flöt nog på rätt bra såg ut som.
Ända tills J kom inhoppandes med en blödnade fot. Hon hade lyckats att trampa på ett fårstängsel som hon tagit ner,( som hållt kalvarna på plats förut) . Aj aj det gjorde nog fruktansvärtont!!
Jag plåstrade om henne så gott det gick o sedan hoppade hon iväg igen.
Nya försök.
Men det ville sig inte alls mer.
Foten värken . Efter några timmar tyckte jag att det var nog bäst att åka in med den foten i alla fall . Så det fick bli akuten ( igen ) klockan var halv åtta på kvällen o jag var redan svin trött.

När vi kom in o blev mottagna av sjuksköterskan Ola , blev komentaren :
Men , jo , jag känner igen dig / er …vänta lite magen var det inte magen sist..när var det? Du skulle på fest den kvällen va?
Jag ler o svarar jo ,det stämmer valborgsmässoafton var vi här sist.
Ja, svarar J jag skulle på partaj den kvällen var det tänkt.

Ja,ja varför är du här nu då ? frågar Ola…
Man kan ju inte låta bli att se det med lite humor trots allt!!
Och en viss trygghetskänsla inger han åxå . Att han detsutom är ser rätt bra ut gör ju inget …alltid trevligt att få vila trötta ögon på något som kan pigga upp en ganska trött o trist tillvaro på ett sjukhus…

Tio dagars pencillinkur o en vecka ledigt blev resultet av denna händelse denna gången.
Foten ska bli bättre o svullnaden blir bättre om ett par dagar…
Klockan halv ett på natten var vi hemma.precis lagom till att maken skulle till jobbet.

Två dagar senare var vi tillbka på ortopeden,en xtra undersökning hade läkaren ringt o bett om att få göra. Så så blev det. Men läkaren o sköterskan var ganska så nöjda med hennes fot. Det var bara att fortsätta med medicinen så skulle det ge med sig. Och om det inte gjorde det så var vi välkomna tillbaka…

( tillbaka tänkte jag ) nej det hoppas jag verkligen..INTE !!

måndag 24 maj 2010

Äntligen fick vi tid hos en öron-näsa – hals specialist !!



Besöket hos den här läkaren var nog det mest befriande besök jag någon gång har haft !!
I 2 år nu har vår yngsta dotter haft STORA problem med att ha ständig värk i öronen ,lila på näsbenet o runt ögonen, svårt att få luft när hon sover .
Svårt att svälja sin mat. Och vid förkylningtider har hon haft det så fruktansvärt jobbigt. Men vid läkarbesök har de sagt att om hon har polyper så växer den körteln bort med tiden.

Öronen har det varit öroninflamation ett flertal gånger sedan 1 års ålder. Och då har det fått verka hål ,som de uttryckt det. Och hur ont gör inte bara det ?

För att vår dotter skall kunna få sova lugnt o något befriat så har jag suttit upp med henne eller vakat så att hon ligger i framåt-stupa- sido läge .
Först när hon somnat med relativit god anding har jag kunnat somna.
Jag/vi har mått så dåligt för henne skull, jag har gråtit o bönat o bett läkare att verkligen kålla henne.För något har varit fel !!! Men Nej då!

( det borde finnas en manual hos läkare att föräldrar känner sin barn väldigt bra) ibland bättre än vad en läkare kan få fram under en undersökning)

Men nu så fick jag en läkare att skicka en remiss iaf . Och vid första minuten av läkarens möte med vår dotter . Så sa han att jo hon har förstorade polyper , hon har även ett litet nasalt ljud vid talet. Han tittar i näsan …jo de stämde.

Han tittar i halsen …EXTREMT för storade mandlar …ja det här måste göras bot på ! när hon sover slappnar musklerna i halsen av ,o det ger resultatet att hon får svårt att andas även via munnen.
Han tittar i öronen.
Jo …sekret bakom vänstra trumhinna. Höger öra… oj ! jo värre där, hon har även fått ca 20 % nedsatt hörsel på detta örat. Vi får lov att sätta in rör i båda . Hon har har ont kan jag lova er…

Jag och maken tittar på varnadra o mina tårar börjar rinna…

Maken fråga lite försiktigt om det blir något bättre?
Men man operar ju inte så små barn för detta har vi fått höra av andra läkare. Det växer ju bort. Jag ska ta hand om detta, hon skall få hjälp.

. ..vi måster hjälpa henne. Hon behöver ju få sova och er fru med !
Jag operar allt på en och samma gång,det skall bli bra det här inga problem.

Jag stor grät jag blev så lättad men samtidigt kom ju rädslan ….operation …
Sedan jag blev akut snittad för förtidig förlossning har jag inte riktigt kunnat hantera sjukhus besök,än värre operationer…mig själv har gått ganska bra,men inte mina barn…

JA , det blir till att sätta spjärn på ångesten…vår lilla ska ju äntligen få hjälp !!
Och min underbara make, hennes far ställer ju upp och finns med alltid !!

Så detta ska bli bra för våran lilla tjej (deka ) ÄNTLIGEN !!


lördag 15 maj 2010

Läkarbesök o diabetsvård


11 maj dax för ett nytt besök för diabetes vård.

Inget man direkt er fram emot!

men det gick snabbt iaf.
Alla prover såg bra ut ,skönt att höra.
mindre bra är väl att vikten svajar fortfarnede på tio kilo upp eller tio ner...siffrorna går aldrig över det värsta med det finge ju gärna kliva mer neråt...

visst kändes det skönt att min muffintopp krypt...men inte tillfredställande...

att jag har känningar tre-fyra gånger i veckan natt/morgon tid.
Blev ett uttropstecken ..o cå får det INTE VARA MAX 1 ggn i månaden !!

( jag är glad över att jag vaknat iaf ).

Jag äter det jag behöver o njuter ibland...men borde inte få känningar..
Och att jag inte försöker svällta mig fick jag ge min hand på.

Varför skulle jag göra det ? Jag är väl inte helt dum i huvudet ?
Att slarva med mat o insulin kommer inte på frågan !!!

steg ett dra ner på natt insulinet...



..//er stegräknare i byxan

Gekås


Gekås here we come !!

Fick med mig min kära mammsi till Ullared idag !!

Detta var hennes första besök i Ullared o även butiken Gekås!
Vi började med att inta en mycket god och välförtjänad lunch buffe´ på Restaurang Stantons klockan 14. Precis så lagom med folk som man kan önska en fredag eftermiddag.

Lunchen bestod av lax med pasta o dillcreme. Mycket gott !!

Efter detta knatade vi iväg till själva butiken eller varuhuset är väl ändå det rätta ordet!?
För det tar ju runt 8 timmar om man skall ta sig runt hela stället o hinna med att verkligen se o känna på avdelningarnas utbud!

Well well...
vi kom in o vi tog en runda på de avdelningar som mammsi behövde något ifrån, även min egen ( korta) lista blev avbockad !

Mellan tösen J kom åxå ner till oss direkt efter hennes arbets tid på ÖoB.
( hon ville ju åxå gå på Gekås med mommo!!)
fast det var nog lite mer shoppning räjset hon var ute efter) tror jag !!

när det gått tre timmar stod vi i kön till kassan.
det gick snabbt !! detta var nog den snabbaste turen på Gekås ever asså!!

när vi står i kassan kön frågan J sin mommo :

Ja mommo ,vad fick du handlat nu då ?
det skall tilläggas att vagnen var ganska väl fylld.
- Mommo : jaaa du ,vad blev det för nått? ska se nu...
ett par byxor, fönsterputs, en huvjacka,och en handväska.

- VAAA !! ?? nä allvarligt nu mommo!! du tog ju åtta par brallor!!fönsterputs??
vi börjar skratta ...
- jag: ja det här kan man kalla shopping !! åker ca 15 mil för detta lilla...mmm
- men fönster putsen ? frågan är fortfarande ett faktum...

- Mommo : ja det var det första jag dök på ! den finns inte att få tag på hemma kring !! o jag vill så gärna ha den !!
o byxorna var i olika modeller o storlekar. Så det blev bara ett par...

summa sumarium...
det var värt resan...för en snygg o billig handväska ( vilket hon behövde)
jacka o byxa behövdes !! det enda som hon handlade utöver sin kom ihåg lista var FÖNSTERPUTSEN!! YES !!

ja älskade mammsi...
det var iaf mycket roligt att få ta dej med !! o så UNDERBART att du stannade över en natt...dels för att vi alla saknar dig...o för att vi fick ha dej med o fira det äldsta barnbarnet ditt J som fyllde 21 på lördagen!!


( tillägg bilden är lånad av gekås )


..er kundkasse på Gekås

Magont


Min dag blev till att vara med mallan barnet J på akuten. klockan halv tio på förmiddagen åkte vi in. Hennes magplågor togs på allvar. efter bara någon stund fick hon ett rum o läkaren kom efter ca två timmar. Han hade tydligen jouren på både akuten,avdelningar o operation.

Hur fanken kan det vara möjligt?
Ja ja i vilket fall så fick hon en cocktail blandad till sig . Vad den innehöll mer är värkmedikament vet jag inte. Den skulle även ge en bedövande stund . utöver det fick hon morfin ...så var man världens bästa morsa för ett par timmar!!

Själv fick jag nöja mej med kaffe blask i från akutavdelningen kaffe automat.
Men bättre det än inget alls,för jag var mycket trött efter en besvärlig natt med både egen värk o Lillans andningsvårigheter på natten.

Tiden gick o läkaren kom tillbaka med svaret att alla prover var bra.

Det är troligen magkatarr / dyspepsi ) som hon fått.
Mina tankar kring detta var riktiga. OCh det känndes väldigt bra att det inte var värre..
En kallelse till röntgen av mage o njurar kommer att bli hemskickad...
så klockan fem på eftermiddagen kunde vi åka hem igen...


magkatarr kan ju botas med egen kontroll.


lite info om detta: ( för den som vill veta)

Magkatarr är egentligen en felaktig benämning. Katarr betyder inflammation, vilket endast i undantagsfall är orsaken till symtomen. Det finns dock inget bättre svenskt namn än magkatarr, men det namn som används inom läkarvetenskapen är dyspepsi.

Du som har dyspepsi har ont eller känner obehag i övre delen av magen. Dyspepsi kan ibland bero på en sjukdom, till exempel magsår. Det kan också bero på att den nedersta delen av matstrupen är irriterad av magsyra. Hos äldre kan orsaken någon enstaka gång vara cancer.

I de allra flesta fall hittar man dock ingen tydlig orsak. I dessa fall beror symtomen troligen på att magsäcken lite mer orytmiskt tömmer ut sitt innehåll i tarmen. Magsäcken kan också vara mer känslig för att spännas ut, det vill säga den klarar inte så mycket mat åt gången.

Om du har dyspepsi men man inte har kunnat påvisa någon direkt orsak till dina besvär kan du märka att vissa saker, som till exempel stress eller viss mat eller dryck, utlöser besvären. Det finns inga vetenskapliga bevis för någon enskild orsak, utan det är en individuell upplevelse. Ofta samverkar flera orsaker.

Besvären kan utlösas och förvärras av till exempel:

•viss föda. Det är individuellt vilken, men ofta nämns fet, salt, rökt och stekt mat samt kaffe och starka kryddor
•stress
•oregelbundna måltider
•alkohol
•rökning
•vissa läkemedel, framför allt mot värk samt mot led- och muskelbesvär.


Symtom
Alla som lider av dyspepsi har inte samma symtom. De vanligaste är:

•smärta eller obehag i övre delen av magen
•tidig mättnadskänsla när du äter
•hungersugningar i magtrakten
•känsla av uppkördhet
•illamående och rapningar
•halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi.




.. er morsa på akuten

en avslutning eller en början ?


Dagen började bra, jag for o hämtade Jess o J .
Det var dax att börja med trädgården som det var bestämt.
Det känndes riktigt roligt idag!

Jess tog tag i garage uppfarten med ogräset!
Jag började städa ur o dona i växthuset.
Stora J fick ge mig en hjälpande hand med att röja bort pinnar å annat elände bakom växthuset. För jag skulle vilja få den häcken klippt så småningom.Och då är det ju bra om man kommer åt !

Det lär tyvärr inte bli jag själv som gör det jobbet.Jag önskar så att mina armar o axlar kunde bli bättre någon gång !!
Det hade varit roligt om man kunde göra det själv. Men jag tar städningen efteråt istället.Bara jag får hjälp med klippningen!!

Maken tog i tur med potatis o morotslandet.
Det var i full gång på flera ställen,det kändes så roligt !!!

Vi höll på i tre timmar. O det blev mycket gjort.Jag är så tacksam både för all hjälp o sällskapet!!

Jag fick bjudit på middag som tack för hjälpen, att laga mat är åxå en del i mitt beronde som jag kan tycka är xtra roligt vid besök. Inte bara beroendet av människor..

Det finns mycket kvar att göra... det får bli till att ta tag i livet helt klart!
Om det blir en fortsättning med hjälparbetet återstår att se.det hade varit roligt om inte för sällskapet ..

Maken o Lilla F fick börjat så lite inne i växthuset på kvällen.
Om det blir några vindruvor i år kommer att bli en stor fråga...det skulle ju smaka gott ..

..//er planta i trädgården

trädgård


Så var det dax att börja ta i tu med trädgården allt mer !!
Det börjar märkas att vi plockat bort mycket i från svärmors alla underbara växter o blommor som kräver en stor skötsel....tråkigt javisst! Men vi har ju inte alls den tiden o jag har inte den orken att kunna ligga o påta heller. Intressent finns ju inte heller så det ska jag ju inte sticka under stolen med !

Men att ha det rent o snyggt på utsidan tycker jag absolut om !
Så idag blev det till att åka in till stan för att inhandla lite blommor o jord o frön m.m till växthuset.

i morgon kommer vår äldsta dotter o jess på visit. De ska ge oss en hjälpande hand.
Jess har bett om att få ta tag i ogräset...iaf en början ,trädgården är ju STOR .


..ert ogräs i buskarna..

Nellys dop 2010-04-25


En dag med stolhet.

Vi tog oss till Tuve kyrka i Göteborg.
Väl framme i god tid, resan gick jätte bra. Ingen större trafik alls.
Men när vi skulle till att byta om på vår yngsta dotter. Upptäcker jag med fasa att klänningen hon skulle bära var kvar hemma. !!!
Herre jösses!! Jag brukar inte ta saker för givet ,men denna gången tog jag det förgivet att maken tog den med sig i samma veva som han hämtade sin kavaj på samma ställe.( matsalen ).
ja ja vi hade turen med oss att jag inte tömde bilen kvällen innan på de kläder som skulle med till stan på måndagen. Där i fanns en rosa kjol ,som hon kunde ha om hasade ner den lite till höften . xtra tröja o byxor fanns med i ryggan.
Så hon fick på sig en matchande snygg tröja till kjolen. Hon blev söt som socker i detta. O mellan tösen fixade till håret på henne i ett nafs!!

Det är tur att man kan skratta åt saker iaf.

Visst jag blev skogstoki´ för ett par minuter. Men insåg snabbt att det faktiskt är ganska ovesäntligt om hon har en vacker klänning eller inte. Huvudsaken var ju faktiskt att hon inte blivit åksjuk o kräkts ner både sig o bilen. Vilket hade varit mycket tråkigare..

allt gott slutet gott...

på den biten ...

Väl inne i kyrkan tyckte vi alla att hela gudtjänsten med dop o allt gick jätte bra!
Det blev lite trist för Nelly ,för varje gång hon lyckades somna i sin mors famn så var det dax att resa sig sig upp antingen för att gå fram till en prästen en stund eller för att sjunga osv.
Allt blev riktigt bra där med !!
Alla ungarna var så duktiga!!

Och vi fick äran att bli stolta gudföräldrar till Nelly.
Det värmde otroligt mycket!
Och det är en uppgift som vi skall sköta med största möjliga ansvar.

..//stolt gudmor

typiskt tonåren ?


Att vårt tonårsbarn ar som hon är har vi förstått att vi inte är ensama om. Mend et hjälper inte mig ett skit att skylla på...

Jag tycker iaf att man kan ha ett hövligt beteende till sin omgivning...
Hon kan verkligen vara vårt gullfjun om man får uttrycka sig så om en tjej på 17 bast...

Hon är bra på många sätt. Jag älsskar henne väldigt mycket men jag älskar inte det hon alltid gör...


..// er tonårsmorsa i riket

lite har hänt på en månad


Tiden går verkligen fort om man sätter sig ner o tänker efter på vad man har gjort o vad som hänt på en månad.

den 13de april fylde vår mellan tös 17 år. En dag att minnas som alla andra av barnens dagar.Dagen efter var det min mors dag.HAr lite svårt att fatta att mammsi har fyllt 62. Jag minns hennes 40 års dag som det var igår !
Vi firade henne på lördagen där efter...det känns alltid lika mysigt att få vara hos mammsi.Det blev vid fyra tiden vi var där ,men vi stannade till nio på kvällen så vi kom hem sent den kvällen.
Trodde jag skulle vara som en sladd lampa dagen efter, jag hade bokat bord på vår lokal tillfälliga loppis.Allt jag hade i barnkläder m.m. tog vi med .MEn det var en stor konkurangs. Men det var trevligt iaf. Liten förtjänst blev det dock.
På sen eftermiddag fick vi trevligt o oväntat besök.
Vår äldsta tös hade med sig jess o sin x boyfriend som var nere i från stora staden på besök. Det var RIKTIGT roligt att få träffa honm igen. Hhan är en kul kille. O h om tyckte av os alla i familjen.

Det som känns mindre roligt är att vårt mellanbarn har väldigt svårt med sin attityd gent emot oss o andra med människor. Det känns väldigt ledsamt måste jag säga. Hon är väldigt gapig av sig o har ett språk som inte precis är öron vänligt jämt.
Hela veckan har jjag fått lyssna o ta emot detta. Jag börjar känna att min gräns snart är VÄLDIGT nådd. Maken känner lika dant.Men tyvärr så säger han inte mycet . Men när det kommer då är det jag som får stå pall för en hel del o lite till. JAg tycker att det är bättre att säga ifrån lite oftare än att samla på sig.

men vi är olika helt klart.
Jag går inte runt o ryter varje dag ,men jag säger till allt mer.

det känns väl inte heller bra ibland...