Välkommen till mitt kryp in

en sida om allt o inget...


tisdag 19 april 2011

Vi fick veta för en månad sedan att hon flyttat ihop med en ny kille i stockholm. Hon flyttade ifrån en i dec o var därefter inneboende hos sitt tidigare X –föräldrar .



Så efter en kort tids relation med en ny blir hon sambo igen.


Hon ringde för två månader sedan o var hysterisk över precis allt.Bland annat om sitt boende. Jag bad Å ta kontakt med en kompis vi har inne i stan ,som har rum att hyra ut.


Det var visst inte bra det heller. Vad jag än gör så skriker hon åt mig. Hon säger jämt att jag höjer rösten,det förstår jag inte .För jag vågar snart inte säga vare sig bu eller bä till henne. Och det spelar ju ingen roll om jag låter bli att prata särkilt heller för hon skriker o är väldigt otrevlig ändå.


Det gör mig så fruktansvärt ledsen. Att hon är 22 år ,märker jag inte alls. Men det är väl för att hon har sin problematik med sitt mående. Och inte ont om det. Det är inte så jag menar. Men varför alltid detta skrik o kränkande ord till mig.


Jag försöker med alla små medel att få prata med henne.


Men aldrig att hon kan föra ett vuxet samtal i lugn o ro.


Hon gapa o skrek om att jag var ju jätte nöjd över att allt gått åt helvete för henne där uppe o att hennes dröm gått åt fanders. Jag blir väldigt ledsen över detta. För så känner jag ju naturligtvis inte alls. Jag är ju snarare orolig för henne. Inte fan gläds jag i om nått strular eller krånglar för henne.






De enda gånger jag duger till är när det gäller pengar.






Jag gråter ofta över alla fel jag gör , varje gång jag sträcker ut handen ooch vill prata om hur hon ar det ,mår osv.






Det märks att det händer lite av varje ändå i livet.


Jag har inte skrivit nått sedan 31 januari,förutom lite efterforskning på julkalender då förstås.
Livet här på gården är sig likt, att vår dotter är ett år äldre nu sedan förra sommaren som hon satte oss föräldrar i en situation som vi aldrig i våra liv kommer att glömma.Och att hon dessutom blivit myndig i dagarna märks inte. Henne blir man inte klok på….jag ska skriva av mig om funderingarna kring att vara tonårsmorsa lite senare. Det får väl bli ett stycke för sig känner jag.



Även om vår äldsta dotter ,som är min ständiga oro känsla.



Nu har jag äntligen fått mig att satt mig ner o skrivit ett långt brev till min mammas morbror ,som jag som senast träffade vid mormors begravning. 2 april 2009.

Jag hade en massa frågor till honom som jag inte hann få fråga mormor själv.Nu håller jag i ett halm strå.Han är ju även han väldigt gammal nu. Han var pigg o glad när vi sågs sist men vem vet.
Men jag bad honom att kankse kunna ta hjälp av sin fru eller sina barn .Jag vet att man inte ska ha för stora förhoppningar. Men hoppas gör jag iaf.




Nu har jag fått mina provsvar om min plogosamma mage. Det var inte cancer i levern. Grus i lever o galgångar. Galstenarna har passerat. Men min magsäck o tarmar mår inget bra…


Mina värden skiftar högt o lågt.

torsdag 14 april 2011

julkalendrarna från åren som gått

Åren går fort..nu har jag suttit o uppdaterat mig själv när det gäller alla årens julkalendrar..Varför då undrar ni ? Tja varför inte ? Kul grej bara eller kankse lite onödigt vetande ? 
Vilken / vilka kommer du ihåg ? 

 

Jag har ett svagt minne av en kalender som jag tyckte mycket om, jag var inte gammal alls när den gick . Bara 6 år, så jag trodde faktiskt inte jag skulle hitta något om den eller ens vad den hette. Men jag googlade på enstaka ord ..o en sådan tur jag hade !! blev nostalgisk när jag läste om den ..o på de viset blev den en fortsättning på resten av programmen. Barnen i höjden hette den kalendern .När man läser om den kan jag inte begripa varför jag minns ifrån just den ..

fakta om den lånat ifrån wikipedia

Serien utspelade sig i ett 24 våningar högt höghus i betong och handlade om människorna som bodde där. Huvudpersonen Snucke bodde ensam med sin mamma som var hårfrisörska - faderns roll inskränkte sig till att betala underhåll varje månad. Snucke utforskade en våning i taget med början på bottenvåningen och rörde sig uppåt. Stämningen i huset Höjden var dålig till en början, eftersom nästan alla var nyinflyttade och det rådde stor misstro mellan grannarna. Dock blev de boende allt mera vänner ju mer julen närmade sig.[1]


Serien väckte rabalder och anklagelser om att den inte innehöll nån julstämning, utan bara fick folk att bli deprimerade av den värld som karaktärerna levde i. Själva kalendern detta år var i byggsats och fick byggas upp med klister och tejp till en modell av ett höghus där vissa av fönstren var luckor. Huset hade två olika färger på varsin sida, gul och blå. Den gula sidan kallades för "Snuckes hus" och den blåa för "Mårtens hus", så att folk kunde skilja på vilken som var TV:s kalender och vilken som var radions.




- 1960 - Titteliture


· 1961 - Julbåten Juliana

· 1962 - Storskogens tomtefamilj

· 1963 - Den tänkande brevbäraren

· 1964 - Lill-Stina på reportage i Storskogen

· 1965 - Farbror Pekkas handelsbod

· 1966 - En småstad vid seklets början

· 1967 - Teskedsgumman/Gumman som blev liten som en tesked - DVD

· 1968 - Klart spår till Tomteboda

· 1969 - Herkules Jonssons storverk - DVD

· 1970 - I Regnbågslandet

· 1971 - Broster, Broster!

· 1972 - Barnen i Höjden

· 1973 - Jul i Mumindalen - VHS, DVD

· 1974 - Rulle på Rullseröd

· 1975 - Långtradarchaufförens berättelser

· 1976 - Teskedsgumman, repris från 1967/nyinspelning i färg - VHS

· 1977 - Fem myror är fler än fyra elefanter - DVD
             (Delar av denna kalender finns på en "Fem myror är fler än fyra elefanter" samlingsbox).
             även på vhs

· 1978 - Julius Julskötare

· 1979 - Trolltider - DVD

· 1980 - Det blir jul på Möllegården

· 1981 - Stjärnhuset

· 1982 - Albert och Herberts jul - DVD

· 1983 - Lille Luj och Änglaljus i strumpornas hus

· 1984 - Julstrul med Staffan och Bengt - DVD

· 1985 - Trolltider, repris från 1979

· 1986 - Julpussar och stjärnsmällar - DVD

· 1987 - Marias barn

· 1988 - Liv i luckan

· 1989 - Ture Sventon, privatdetektiv - DVD

· 1990 - Kurt Olssons julkalender - DVD

· 1991 - Sunes jul - DVD

· 1992 - Klasses julkalender - DVD

· 1993 - Tomtemaskinen - DVD

· 1994 - Håll huvet kallt- VHS, DVD

· 1995 - Jul i Kapernaum - DVD

· 1996 - Mysteriet på Greveholm - DVD, VHS

· 1997 - Pelle Svanslös - DVD

· 1998 - När karusellerna sover - DVD
· 1999 - Julens hjältar - DVD

· 2000 - Ronny & Julia - DVD

· 2001 - Kaspar i Nudådalen - DVD

· 2002 - Dieselråttor & sjömansmöss - DVD

· 2003 - Håkan Bråkan - DVD

· 2004 - Allrams höjdarpaket - DVD

· 2005 - En decemberdröm - DVD

· 2006 - LasseMajas Detektivbyrå - DVD

· 2007 - En riktig jul - DVD

· 2008 - Skägget i brevlådan - DVD

· 2009 - Superhjältejul - DVD

· 2010 - Hotell Gyllene Knorren

måndag 31 januari 2011

ett tag sedan

Det var ett tag sedan jag var här och skrev. Så jag får nog göra en liten uppdatering iaf.

Det har hänt lite granna sedan sist.
Den 6 januari torsdag ( trettondedag jul )
Var vi upp i Mölndal och firade min styvmammas födelsedag med god mat som hon till lagat.
Det är alltid lika gott med hennes mat !
Hon är så duktigt på att laga mat.Det var extra roligt idag tyckte vi alla för vår lilla syster A och hennes familj kom de också.Det är inte ofta vi träffas allesammans.

M fick två biobiljetter av oss o brorsan.
Vi firade även min älskade make lite också...
Han fick ett stort lock öl utav min bror, pappa o M plus mig.

Den 10 januari var det dags för skola och dagis igen för vår tjejer.
Nu är det dags för allvaret igen , framtill februari lovet. ( sportlovet ) .

Den 13 januari var händelsernas dag !
Vår lilla tös har tappade sin första tand ! min man Å fyllde 56 år. Lilla F tappade en tand , den upptäcktes att vara lös dagen innan.Så vi blev ju väldigt glada !Nu känner man att man har en stor tjej till !Det är inte klokt vad tiden går...
Denna dagen lyckades min älskade lille bror också att ta sitt körkört!!
Grattis till S !!

14 januari kom vi äntligen iväg till min svägerska M ,som bor i Falkenberg . Det var inte en dag försent.
Hon har hunnit skilja sig och flytta till lägenhet sedan vi såg och hälsade på henne sist.
Det var en toppen lägenhet hon fått tag på . Stort och fint med mycket utsikt.
Hon har även börjat bli riktigt bra ifrån sin stroke som hon fick för ett halvår sedan.Då skrämde hon oss ordentligt! Men tack o lov gick det bra. Det blev en lång väg tillbaka för henne men nu mår hon fint igen och har till och med fått lov att börja köra bil lite.
Hennes son D kom också upp en sväng, det var extra roligt för det var evigheter sedan man såg honom sist.
Det blev mycket skratt och prat om minnen.

Vi åkte tolv och var hemma halvsju på kvällen.

Vår dotter J var inte med , hon hade fått turen att få jobba lite extra med betalning på sin pratik plats. från ett till till tio på kvällen.

På lördagen jobbade hon även från halv sex till elva på förmiddagen.
Klockan tolv mitt på dan kom min pappa, M och min lille brorsa . De stannde över natten med . Det är lika roligt varje gång vi får besök för det händer allt för sällan .


den 17 januari gjorde J sin första körlektion på körskolan. Så nu har man verkligen stora barn !!
Jag tror att hon har sitt körkort till juni i år som senast. Hon är så duktig på att köra bil och teorin fixar hon jätte bra.
Så nu går jag i funderingarna på hur det ska firas när hon kör upp och lyckas med sitt körkort.
För fira måste vi ju !!

Jag får göra ett litet avbrott i skrivandet , jag får sätta mig och skriva rent ett kontrakt som min man har skrivit. Det är en överlåtelse avtal och faktura. Mer om detta senare...

ha det gott ni alla..

måndag 13 december 2010

Lucia dagen

Iår blev min gamla lussekrona använd igen. Den har blivit använd i många år. Jag fick den av min faster när jag var i 7 års ålder ungefär. Då hade hon använt klart den. Jag har alltid varit aktsam om den. Och alltid tyckte att jag ahft den finaste lusse kronan av min kompisar.
Min äldsta dotter har använt den varje år. Hon var nog i tolvårsålder när den sist blev använd av henne.Jag fick köpa en lusse krona till när hennes lilla syster även ville bli lucia. Så de har fått turas om att använda min gamla o J´s nya . Den nya var väldigt söt den med. Den var i guldfärgad plast. Men tyvärr höll den inte så många år.
Nu har vårt yngsta barn F idag 4 år . Fått använda den. Den var så härligt att se henne som lucia. Jag fick även rotat fram ett alldelles speciellt lusse linne ifrån spanien som åxå gått i arv hos min flickor. Jag tycker hon var så fin…Det ska bli roligt att få se om kronan blir använd av fler i familjen med åren.
Min söta tjejer vad åren har gått fort…

Det som jag fått ändra på med lussekronan är det röda bandet. Jag har inte hittat något rött band att ersätta det gamla med. så det har fått bli ljust glitter. Men så fort jag får tag på ett smalt rött band . Så blir den till orginal igen.

JAg är nog ganska löjlig som sparar vissa saker. Men jag tycker att det är roligt att ta vara på en del saker. Och helt klart är ju att den har god kvalite. Jag är ju nu 44 år och har använt den flitigt själv.

Min faster hade den garanterat några år innan jag fick över ta den.

måndag 11 oktober 2010

min dag

Min dag blev inte vad jag hade tänkt mig i planering, men ett par viktigt saker har ju blivit gjorde iaf. Morgon rutinerna med Lill strumpan och ett par timmar till dagis.

Sedan hem och fylla tvättmaskinen så den kommer igång. Har en hel del att tvätta idag.
Källaren är full med kläder som används i både lagården o med hästen, de behöver få bli tvättade bland annat. Frosta av frysen. Koka kött till vår hund.
Bädda o dammsuga övervåningen har inte blivit gjort idag. Källaren får städas i morgon.
Klockan två blir det till att hämta lillan på dagis för att senare plocka upp maken som har fått tid hos tandläkaren klockan tio i tre. Där efter så skall vår mellersta dotter plockas upp i
Stan efter en dag i skolan. Sedan stor handla. Det blir en pärs idag känner jag redan nu.

Idag har jag fått lite mer kläm på blanketterna och uträkningarna på arbetsgivare avgifterna. Vissa saker tar tid. Men bara de stämmer o kommer in i tid så vi slipper hemska försenings avgifter i alla fall.

Så nu hoppas jag bara att det finns massor av ork kvar när vi kommer hem i eftermiddag , för då skall de lagas middag till familjen med.

Er..// blankett i högen

fredag 17 september 2010


Now I have even seen the ugliest ever ... one that went around in pink tracksuits! Foppa slippers ... ... ... ... do not say to them also come out with a "Winter Collection" with food, slippers ... So I thought I would die! I can not stand even the ordinary Foppa slippers and I see them here ..! What kind of people who assumed such terrible tasteless slippers? No style at all .... So I said six months ago ... But now, I too have to crawl to the cross ... His feet swelled up to 17 o ached, and shoes required! eh hell do I do?
Well I do like many others .. try my first Foppa DOJ! God so good to get a shoe on aching feet again ... now, they had been nice to have a feed ... (mmm I have swallowed my pride) I as shoe enthusiast o very picky ... I go now in Foppa DOJ, when it penetrates the ... so forgive me all of you who received my bile during the year, they are easy o edges are ...