Välkommen till mitt kryp in

en sida om allt o inget...


tisdag 19 april 2011

Vi fick veta för en månad sedan att hon flyttat ihop med en ny kille i stockholm. Hon flyttade ifrån en i dec o var därefter inneboende hos sitt tidigare X –föräldrar .



Så efter en kort tids relation med en ny blir hon sambo igen.


Hon ringde för två månader sedan o var hysterisk över precis allt.Bland annat om sitt boende. Jag bad Å ta kontakt med en kompis vi har inne i stan ,som har rum att hyra ut.


Det var visst inte bra det heller. Vad jag än gör så skriker hon åt mig. Hon säger jämt att jag höjer rösten,det förstår jag inte .För jag vågar snart inte säga vare sig bu eller bä till henne. Och det spelar ju ingen roll om jag låter bli att prata särkilt heller för hon skriker o är väldigt otrevlig ändå.


Det gör mig så fruktansvärt ledsen. Att hon är 22 år ,märker jag inte alls. Men det är väl för att hon har sin problematik med sitt mående. Och inte ont om det. Det är inte så jag menar. Men varför alltid detta skrik o kränkande ord till mig.


Jag försöker med alla små medel att få prata med henne.


Men aldrig att hon kan föra ett vuxet samtal i lugn o ro.


Hon gapa o skrek om att jag var ju jätte nöjd över att allt gått åt helvete för henne där uppe o att hennes dröm gått åt fanders. Jag blir väldigt ledsen över detta. För så känner jag ju naturligtvis inte alls. Jag är ju snarare orolig för henne. Inte fan gläds jag i om nått strular eller krånglar för henne.






De enda gånger jag duger till är när det gäller pengar.






Jag gråter ofta över alla fel jag gör , varje gång jag sträcker ut handen ooch vill prata om hur hon ar det ,mår osv.






Det märks att det händer lite av varje ändå i livet.


Jag har inte skrivit nått sedan 31 januari,förutom lite efterforskning på julkalender då förstås.
Livet här på gården är sig likt, att vår dotter är ett år äldre nu sedan förra sommaren som hon satte oss föräldrar i en situation som vi aldrig i våra liv kommer att glömma.Och att hon dessutom blivit myndig i dagarna märks inte. Henne blir man inte klok på….jag ska skriva av mig om funderingarna kring att vara tonårsmorsa lite senare. Det får väl bli ett stycke för sig känner jag.



Även om vår äldsta dotter ,som är min ständiga oro känsla.



Nu har jag äntligen fått mig att satt mig ner o skrivit ett långt brev till min mammas morbror ,som jag som senast träffade vid mormors begravning. 2 april 2009.

Jag hade en massa frågor till honom som jag inte hann få fråga mormor själv.Nu håller jag i ett halm strå.Han är ju även han väldigt gammal nu. Han var pigg o glad när vi sågs sist men vem vet.
Men jag bad honom att kankse kunna ta hjälp av sin fru eller sina barn .Jag vet att man inte ska ha för stora förhoppningar. Men hoppas gör jag iaf.




Nu har jag fått mina provsvar om min plogosamma mage. Det var inte cancer i levern. Grus i lever o galgångar. Galstenarna har passerat. Men min magsäck o tarmar mår inget bra…


Mina värden skiftar högt o lågt.

torsdag 14 april 2011

julkalendrarna från åren som gått

Åren går fort..nu har jag suttit o uppdaterat mig själv när det gäller alla årens julkalendrar..Varför då undrar ni ? Tja varför inte ? Kul grej bara eller kankse lite onödigt vetande ? 
Vilken / vilka kommer du ihåg ? 

 

Jag har ett svagt minne av en kalender som jag tyckte mycket om, jag var inte gammal alls när den gick . Bara 6 år, så jag trodde faktiskt inte jag skulle hitta något om den eller ens vad den hette. Men jag googlade på enstaka ord ..o en sådan tur jag hade !! blev nostalgisk när jag läste om den ..o på de viset blev den en fortsättning på resten av programmen. Barnen i höjden hette den kalendern .När man läser om den kan jag inte begripa varför jag minns ifrån just den ..

fakta om den lånat ifrån wikipedia

Serien utspelade sig i ett 24 våningar högt höghus i betong och handlade om människorna som bodde där. Huvudpersonen Snucke bodde ensam med sin mamma som var hårfrisörska - faderns roll inskränkte sig till att betala underhåll varje månad. Snucke utforskade en våning i taget med början på bottenvåningen och rörde sig uppåt. Stämningen i huset Höjden var dålig till en början, eftersom nästan alla var nyinflyttade och det rådde stor misstro mellan grannarna. Dock blev de boende allt mera vänner ju mer julen närmade sig.[1]


Serien väckte rabalder och anklagelser om att den inte innehöll nån julstämning, utan bara fick folk att bli deprimerade av den värld som karaktärerna levde i. Själva kalendern detta år var i byggsats och fick byggas upp med klister och tejp till en modell av ett höghus där vissa av fönstren var luckor. Huset hade två olika färger på varsin sida, gul och blå. Den gula sidan kallades för "Snuckes hus" och den blåa för "Mårtens hus", så att folk kunde skilja på vilken som var TV:s kalender och vilken som var radions.




- 1960 - Titteliture


· 1961 - Julbåten Juliana

· 1962 - Storskogens tomtefamilj

· 1963 - Den tänkande brevbäraren

· 1964 - Lill-Stina på reportage i Storskogen

· 1965 - Farbror Pekkas handelsbod

· 1966 - En småstad vid seklets början

· 1967 - Teskedsgumman/Gumman som blev liten som en tesked - DVD

· 1968 - Klart spår till Tomteboda

· 1969 - Herkules Jonssons storverk - DVD

· 1970 - I Regnbågslandet

· 1971 - Broster, Broster!

· 1972 - Barnen i Höjden

· 1973 - Jul i Mumindalen - VHS, DVD

· 1974 - Rulle på Rullseröd

· 1975 - Långtradarchaufförens berättelser

· 1976 - Teskedsgumman, repris från 1967/nyinspelning i färg - VHS

· 1977 - Fem myror är fler än fyra elefanter - DVD
             (Delar av denna kalender finns på en "Fem myror är fler än fyra elefanter" samlingsbox).
             även på vhs

· 1978 - Julius Julskötare

· 1979 - Trolltider - DVD

· 1980 - Det blir jul på Möllegården

· 1981 - Stjärnhuset

· 1982 - Albert och Herberts jul - DVD

· 1983 - Lille Luj och Änglaljus i strumpornas hus

· 1984 - Julstrul med Staffan och Bengt - DVD

· 1985 - Trolltider, repris från 1979

· 1986 - Julpussar och stjärnsmällar - DVD

· 1987 - Marias barn

· 1988 - Liv i luckan

· 1989 - Ture Sventon, privatdetektiv - DVD

· 1990 - Kurt Olssons julkalender - DVD

· 1991 - Sunes jul - DVD

· 1992 - Klasses julkalender - DVD

· 1993 - Tomtemaskinen - DVD

· 1994 - Håll huvet kallt- VHS, DVD

· 1995 - Jul i Kapernaum - DVD

· 1996 - Mysteriet på Greveholm - DVD, VHS

· 1997 - Pelle Svanslös - DVD

· 1998 - När karusellerna sover - DVD
· 1999 - Julens hjältar - DVD

· 2000 - Ronny & Julia - DVD

· 2001 - Kaspar i Nudådalen - DVD

· 2002 - Dieselråttor & sjömansmöss - DVD

· 2003 - Håkan Bråkan - DVD

· 2004 - Allrams höjdarpaket - DVD

· 2005 - En decemberdröm - DVD

· 2006 - LasseMajas Detektivbyrå - DVD

· 2007 - En riktig jul - DVD

· 2008 - Skägget i brevlådan - DVD

· 2009 - Superhjältejul - DVD

· 2010 - Hotell Gyllene Knorren