Välkommen till mitt kryp in

en sida om allt o inget...


söndag 28 februari 2010


Tjica betyder tjock tjusig tjej.

Och jag tycker mig själv vara det…
Jag blir så less på …

“Tjockisar borde helt enkelt skärpa sig. Om de bara hade lite karaktär…”
Har länge retat mig på det här synsättet - att tjocka är tjocka för att de är glada kakmonster
som inte orkar sätta gränser för sig själva, fast det egentligen är lätt som en plätt.
Det retar mig eftersom det är fel.
Visst finns det dom som lever och har det så. Men inte alla.
för en del kan det vara lätt som en plätt att gå ner i vikt,
men det är ofta svårt att behålla den nya vikten.
Det är forskarna ense om.

Men resonemanget är också farligt.
Dels får det tjocka människor att skämmas och negativa känslor kompenseras/bedövas ofta med mat.
Men jag tror också resonemanget att “Tjocka borde skärpa sig” är farligt för att det gör att tjockisar inte
ser sitt riktiga problem och inte tar itu med det.
När skulden läggs på den hopplösa individers dåliga karaktär finns det
liksom inte så mycket den hopplösa individen kan göra. Man är ju helt enkelt hopplös.
Det bevisas ständigt - så fort man går ner i vikt, går man ju upp igen. “Typsikt mig!”.
I slutänden har man inte blivit lättare, men skäms för att man är en dålig människa.
Tjock och olycklig. Högst ohälsosamt.

Jag blir både glad o stolt över de som lyckas att ta sig ner ..stanna kvar i vikten o vara nöjda. Jag blir även det för de som kämpar uppför…för det finns ju de som gör det..

själv önskar jag inget hellre än att få slippa ha en del bonus kilon..svaja som en jojjo i vikten.Jag har inga ät störningar ...jag går inte till kylen å äter lite när jag har uuuurtåkigt...

Jag hade gärna velat vara helt frisk också… Trots allt är jag en stolt tjica !!
Vad är du ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar