Ljusets återkomst ger mig en energi kick!
Efter en lång och mörk vinter står nu ÄNTLIGEN våren för dörren,och helt plötsligt bara vi badar i ljus,något som för de flesta innebär en riktig energikick.
Med ljuset blir vi mer livsbejakande,vi känner oss pigga av ljuset. Och det beror ibland annat på att våra hjärnor aktiveras med mycket information,men det beror även på att påslaget av sömnhormenet melatonin dämpas.
Vår dygnsrytm förskjuts och så blir vi mer morgonpigga,vi somnar lättare och får lite bättre sömn på natten.
Det är naturligtvis välgigt olika från individ till individ hur man anpassar sig till detta.
För en del går det snabbt,då blir det att man känner trött och deppig.För de flesta påverkas vi åt rätt håll.Och våra vårkänslor gör sig påminda.
Det är helt underbart tycker jag!
Jag längtar till värmen o solen och jag får en framtidstro igen!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar