Välkommen till mitt kryp in

en sida om allt o inget...


lördag 15 maj 2010

Magont


Min dag blev till att vara med mallan barnet J på akuten. klockan halv tio på förmiddagen åkte vi in. Hennes magplågor togs på allvar. efter bara någon stund fick hon ett rum o läkaren kom efter ca två timmar. Han hade tydligen jouren på både akuten,avdelningar o operation.

Hur fanken kan det vara möjligt?
Ja ja i vilket fall så fick hon en cocktail blandad till sig . Vad den innehöll mer är värkmedikament vet jag inte. Den skulle även ge en bedövande stund . utöver det fick hon morfin ...så var man världens bästa morsa för ett par timmar!!

Själv fick jag nöja mej med kaffe blask i från akutavdelningen kaffe automat.
Men bättre det än inget alls,för jag var mycket trött efter en besvärlig natt med både egen värk o Lillans andningsvårigheter på natten.

Tiden gick o läkaren kom tillbaka med svaret att alla prover var bra.

Det är troligen magkatarr / dyspepsi ) som hon fått.
Mina tankar kring detta var riktiga. OCh det känndes väldigt bra att det inte var värre..
En kallelse till röntgen av mage o njurar kommer att bli hemskickad...
så klockan fem på eftermiddagen kunde vi åka hem igen...


magkatarr kan ju botas med egen kontroll.


lite info om detta: ( för den som vill veta)

Magkatarr är egentligen en felaktig benämning. Katarr betyder inflammation, vilket endast i undantagsfall är orsaken till symtomen. Det finns dock inget bättre svenskt namn än magkatarr, men det namn som används inom läkarvetenskapen är dyspepsi.

Du som har dyspepsi har ont eller känner obehag i övre delen av magen. Dyspepsi kan ibland bero på en sjukdom, till exempel magsår. Det kan också bero på att den nedersta delen av matstrupen är irriterad av magsyra. Hos äldre kan orsaken någon enstaka gång vara cancer.

I de allra flesta fall hittar man dock ingen tydlig orsak. I dessa fall beror symtomen troligen på att magsäcken lite mer orytmiskt tömmer ut sitt innehåll i tarmen. Magsäcken kan också vara mer känslig för att spännas ut, det vill säga den klarar inte så mycket mat åt gången.

Om du har dyspepsi men man inte har kunnat påvisa någon direkt orsak till dina besvär kan du märka att vissa saker, som till exempel stress eller viss mat eller dryck, utlöser besvären. Det finns inga vetenskapliga bevis för någon enskild orsak, utan det är en individuell upplevelse. Ofta samverkar flera orsaker.

Besvären kan utlösas och förvärras av till exempel:

•viss föda. Det är individuellt vilken, men ofta nämns fet, salt, rökt och stekt mat samt kaffe och starka kryddor
•stress
•oregelbundna måltider
•alkohol
•rökning
•vissa läkemedel, framför allt mot värk samt mot led- och muskelbesvär.


Symtom
Alla som lider av dyspepsi har inte samma symtom. De vanligaste är:

•smärta eller obehag i övre delen av magen
•tidig mättnadskänsla när du äter
•hungersugningar i magtrakten
•känsla av uppkördhet
•illamående och rapningar
•halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi.




.. er morsa på akuten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar